Als vrouwen op een juiste manier worden aangesproken, kan dat een bedrijf veel opleveren. Dat zegt Mabel Nummerdor, auteur van het boek Miss Marketing. In Nederland wordt 70 procent van de aankoopbeslissingen gedaan door vrouwen. Daarbij gaat het niet om wat zij verdienen, maar om wat er uitgegeven wordt.
Marketeers bij bedrijven kunnen ook meer inspelen op vrouwen, bijvoorbeeld met advertenties of andere reclameboodschappen die een verhaal vertellen, vaak met beelden van mensen. Te vrouwelijk is een advertentie niet snel: in advertenties met de eisen van de vrouwen, zitten veelal ook de eisen van de mannen.
Gender balance
Je zou misschien verwachten dat het voor vrouwelijke marketeers, adviseurs en verkopers makkelijker is om vrouwelijke consumenten aan te spreken, maar dat is volgens Nummerdor niet het geval. “Zij hebben een achterstand doordat hetgeen wat ze hebben geleerd gekleurd is door de masculiene bedrijfscultuur. Vrouwelijke marketeers hebben vaak een nog hogere masculiniteitsscore dan hun mannelijke collega’s. Vrouwen in het bedrijfsleven mogen best meer hun empathische kant een plek geven, zodat er een betere balans tussen het mannelijke en het vrouwelijke – gender balance – ontstaat in bedrijven. Daarmee zijn ze beter gericht op de eindconsument.”
Lees het hele interview met Mabel Nummerdor in de december-editie van V-focus.