De invloed van je stem is zeer groot, zowel privé als tijdens je werk als adviseur. Dat zegt stemcoach Elizabeth Ebbink in vakblad V-focus. Zij adviseert om je stem aan te passen aan de klant. Daardoor voelt de klant zich sneller op zijn gemak en krijgt hij er zin in om met jou in zee te gaan.
Als adviseur wil je mensen overtuigen. Ebbink: “Je wilt dat iemand iets gaat willen wat jij wilt. Dat diegene jou vertrouwt. Daarbij is het allereerst van belang om goed contact te maken; de ander moet zich gezien en gehoord voelen. Dat doe je door onder meer je stem aan te passen: je laat je stemklank aansluiten op die van de klant. Daardoor voelt die zich veel sneller op zijn gemak en dat is ongelooflijk belangrijk.”
Voor het aansluiten van je stemklank is een zekere flexibiliteit nodig. Maar je blijft binnen je eigen stem: als je als man tegen een vrouw spreekt, ga je dus geen hoge vrouwenstem opzetten. Het gaat erom dat je bij het contact maken bereid bent om met je stem in de ‘sfeer’ van de ander te stappen. Dat kan binnen 30 seconden gebeurd zijn. Zodra het contact er is, je gesprekspartner zich gerespecteerd voelt, zal hij of zij makkelijker met je meegaan, weet Ebbink.
Hoogte- en laagtepieken
Naast contact maken is er onder andere de betrouwbaarheid in een stem. Ebbink: “Als je betrouwbaarheid wilt overbrengen, moet je laagtepieken maken, met je stem omlaag gaan. Laagte is ook ontspanning. De andere kant van het verhaal zijn de hoogtepieken. Als je niet omhooggaat met je stem, ben je niet aardig: de hoogtekant van de stem is namelijk de vriendelijke kant. Je hebt zowel hoogte- als laagtepieken nodig: samen maken ze het spannend.”