Binnen de meeste bedrijven zijn er ideeën genoeg. Maar elk type organisatie, of het nu een startup is of een bureaucratie, heeft moeite om van een idee tot resultaat te komen. Dat zegt Misha de Sterke, auteur van het boek ‘Oh nee, een goed idee’ in vakblad V-focus. Vooral binnen grote organisaties kunnen ideeën stranden door bijvoorbeeld lastige regelgeving of doordat de waan van de dag al gauw weer overheerst. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw idee wél van de grond komt?
Voordat je je idee presenteert aan je collega’s en/of leidinggevende, is het goed om zelf na te gaan of jouw idee eigenlijk wel een góed idee is. “Daarvoor is het belangrijk om het idee zo snel mogelijk op een eenvoudige manier te toetsen bij degenen die het product of de dienst gaan gebruiken, de eindgebruikers. Dat kan middels bijvoorbeeld een experiment of met een aantal interviews”, vertelt Misha de Sterke (foto). “Als het idee goed blijkt te passen bij je klanten, het een probleem voor hen oplost, kun je ermee naar je collega’s en/of leidinggevende stappen.”
Het begint bij jezelf
Als je wilt dat jouw ideeën niet verzanden, moet je vooral eerst met jezelf aan de slag, zegt De Sterke. “Het begint bij jezelf. Vaak zie je dat medewerkers de gewoontes van een bedrijf herhalen, bijvoorbeeld het schrijven van een projectplan en deze gaan verdedigen in een stuurgroep. Maar om aan de slag te willen, kan het nodig zijn om een andere, effectievere manier te verzinnen – je moet de cirkel doorbreken, je eigen vaardigheden verbeteren. En uit je comfortzone durven stappen, bijvoorbeeld om je idee te toetsen.”
Focus leggen
Hoeveel ideeën leiden uiteindelijk tot succes? De Sterke: “Dat is heel moeilijk te zeggen. Maar door ideeën binnen je bedrijf te implementeren kun je allereerst ontdekken wat níet werkt en of je in een bepaald idee nog wel tijd, geld en energie moet steken. Het ideeënportfolio kun je daarmee kleiner maken. Op een top vijf van ideeën die succesvol kunnen worden, ga je vervolgens je focus leggen. Maar de wereld verandert snel. Dus een idee is nooit blijvend succesvol. Daarom moet je feedback blijven ophalen over hoe mensen het idee gebruiken en het idee eventueel bijstellen.”
Het hele artikel ‘Van idee tot resultaat’ is te lezen in het juninummer van V-focus.