Het voeradditief Bovaer om de methaanemissie door runderen te remmen, heeft een globaal omzetpotentieel van één tot twee miljard euro per jaar. Wie weet hoeveel Elanco en DSM-Firmenich investeerden in de ontwikkeling van het additief?
Als journalist had ik me al vaker voorgenomen een artikel te maken over mogelijke negatieve effecten of bezwaren van het additief. De zoektocht daarnaar eindigt snel. Wetenschappelijk zijn er geen risico’s voor mens of dier aangetoond. Een complot? Of de macht van de farmacie en voedingsmiddelenindustrie? Een betaalbaar additief dat de emissie met zo’n 30 procent verlaagt zonder ongewenste effecten? Te mooi om waar te zijn eigenlijk. Bovendien gaan de rijke multinationals weer met het geld aan de haal. Alles wat we als sector doen om minder methaan te emitteren, is een druppel op een gloeiende plaat. Maar dit additief maakt wel de weg vrij naar een meer natuurlijke wijze van melkveehouderij, waar we in Nederland toch op afstevenen.
Nadat zuivelcoöperatie Arla Foods in het Verenigd Koninkrijk aankondigde een test op 30 melkveebedrijven te doen met het additief, barstte tumult los. En niet alleen in het VK. Een groep consumenten maakte luid en duidelijk kenbaar geen zuivel te willen van koeien die dit additief krijgen. Hier lijkt echter vooral te spelen dat de voedingsmiddelenindustrie en farmaceuten de consument zonder enige vorm van overleg iets door de strot willen duwen. De discussie over mogelijke effecten, die nu gevoerd wordt, speelt veel minder een rol. De farmacie heeft onder grote groepen amper draagvlak.
Staat Bovaer na dit tumult en de oproepen tot boycot op losse schroeven? Veehouders en retailers zullen hun positie heroverwegen. Maar wie of wat schiet daar iets mee op? Het klimaat zeker niet. De sector ook niet. Die kan zonder Bovaer in zijn huidige vorm niet aan de broeikasgasopgave voldoen. De koe niet, die ondervindt immers geen positieve of negatieve gevolgen en de consument voedingstechnisch ook niet. De maatschappij wil een oplossing voor het broeikasgasprobleem. De consument acht niet iedereen gerechtigd een oplossing te verkopen.